Bekijk het verhelderende filmpje over stress. Het geeft inzicht over wat stress is en welke stresssymptomen er zijn. De voetbalmatch tussen Frankrijk en Nederland wordt in het filmpje als uitgangspunt genomen. Hoe beleven supporters deze wedstrijd? Wat gebeurt er wanneer een land wint en wanneer een land verliest? Wat gebeurt er bij een stressreactie? Wat zijn de stress symptomen? En wat betekent dat voor de gezondheid?

Op een simpele wijze gaat de tekenaar in op de verschijnselen die bij stress horen. Hij stelt als belangrijkste vraag ‘hoe komt het dat de ene persoon goed met stressvolle situaties om kan gaan en de ander minder of niet’.

De aanleiding tot stress symptomen komt uitgebreid aan bod. Hoe ons brein en onze gedachten een rol spelen bij opbouw van stress. Wat helpt om het patroon te doorbreken en wat niet. Welke modellen en technieken ondersteunend kunnen zijn om in het hier en nu te blijven in plaats van te focussen op het verleden of de toekomst.

 

Managen van een stressreactie

Een pracht filmpje met handvatten waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

Bron van film: RSAnimation

 

Samenvatting uit dit filmpje

Stress is heel complex. Wat zijn de stressreacties?

Een aantal negatieve klachten die genoemd worden:

  • verhoging van bloeddruk
  • verhoging van de hartslag
  • hormonale verandering
  • kwetsbaarheid
  • overlevingsmechanisme inzetten (coping)
  • minder goed voor je eigen gezondheid zorgen
  • het ontstaan van angsten en depressiviteit

Hierbij zou ik nog willen aanvullen dat zorgen hebben zoals financiële zorgen, zorgen over jouw gezondheid of de gezondheid van anderen etc. ook stressverhogend kan werken.

Laat stress geen burn-out worden:

  • zorg voor een goed sociaal netwerk om je heen
  • vraag hulp indien nodig
  • kies voor verandering als dat meer rust geeft
  • een positieve instelling helpt je gemakkelijker om situaties te relativeren
  • zorg voor een goede conditie
  • en humor mag natuurlijk niet in dit rijtje  ontbreken

 

Wat helpt stress verminderen?

Kijk als eerste wat de grootste stressor voor jou is. Zijn het praktisch materiële zaken die je veel stress geven? Bijvoorbeeld: financiële zorgen?

Tip: zoek ondersteuning. Je hoeft het niet alleen te doen. Een maatschappelijk werker, coach, psycho-sociaal therapeut, psycholoog, er zijn vele professionals die je handvatten kunnen bieden zodat jij weer in je kracht kan komen te staan.

Of zijn het je eigen gedachten die je zoveel stressklachten geven?

Gedachten als:

  • wat als dit of dat gebeurt?
  • wat zal hij/zij van mij denken?
  • verwachtingen die je naar anderen hebt

De rij is vele malen langer. Negatieve gedachten kunnen je zo onzeker maken en je zelfvertrouwen doen verminderen.  De vraag is hoe realistisch zijn deze gedachten? Hoe kun je negatieve gedachten weer omzetten naar realistische, helpende gedachten?

Verander je gedachtepatronen en ervaar wat dat met je gaat doen? Bekijk het filmpje (nog eens) en stel jezelf de vraag ‘wat zou voor mij helpend zijn’?

  • cognitieve therapie
  • mindfulness
  • je zelfvertrouwen verhogen  Zie de blog over 100% zelfvertrouwen 
  • ademhalingsoefening           Deze oefening mag je hier gratis downloaden
  • meditatie
  • relaxatieoefeningen

Wanneer belasting en herstel in balans zijn, bouw je geen herstelschuld op.

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief ÉN

Ontvang 4 weken lang 14 tips voor stresspreventie en

het ebook "laat stress geen burn-out worden"

Je bent ingeschreven!