Waarom bewegen?

Bewegen heeft een positief effect op de gezondheid, zowel op lange als korte termijn. Door te bewegen worden spieren en bloedsomloop gestimuleerd. Je lichaam krijgt meer zuurstof waardoor je je beter zult gaan voelen. Door regelmatig te bewegen word je fitter en krijg je meer energie. Beweging normaliseert de waarden van cortisol, insuline, bloedsuiker, schildklierhormoon en van verschillende andere hormonen en brengt meer zuurstof naar je hersenen.

Plezier

Voor herstel van stressgerelateerde klachten moet bewegen plezierig zijn in plaats van competitief, afmattend of verzwakkend. Wat je nodig hebt, is iets dat de longcapaciteit, spierspanning en lenigheid verhoogt, terwijl je er plezier in hebt.

Enkele voorbeelden van sporten waar je uit kunt kiezen:

  • Tai Chi
  • Chi Gong
  • Kung Fu
  • Dansen

 

Natuur werkt!

Bewegen kun je dus op allerlei manieren. Naast sporten kun je fietsen of wandelen, als je maar beweegt. Heb je langdurig stressopbouw en voel je je te moe om te bewegen?

Ga je lichaam niet nog meer uitputten met intensieve sporten maar pas je tempo aan zodat je lichaam kan herstellen. Je hoeft niet op de bank te gaan zitten. Een hele goede optie is kwalitatief wandelen.

Kwalitatief wandelen

Doe dat in een rustige omgeving. Het liefste in de natuur. Of in een park. Als het maar een omgeving is waar jij geniet van de omgeving.

  • doe dit iedere dag
  • liefste in de ochtend
  • heb aandacht voor wat je ziet, hoort, ruikt. Stop af en toe en observeer of luister heel bewust
  • geniet van wat jij mooi vindt

Bij (over)vermoeidheid ga je niet te lang wandelen. Het mag geen moeite kosten. Bij thuiskomst drink je een glas water en ga je rusten om daarna weer een activiteit in te kunnen zetten.

Beweeg iedere dag

Komt het een dag niet uit om heerlijk naar buiten te gaan? Geen probleem! Binnen kun je ook bewegen.

Heb je hier wel eens aan gedacht?

muziek aanzetten en meedansen

Hoe leuk is dat!

 

Ervaringen van cliënten

“Sinds ik dagelijks beweeg, voel ik mij een stuk beter!”

“Ik wandel iedere ochtend en start de dag fitter”

“Dansen in huis ziet er misschien een beetje raar uit, maar het werkt wel”

Wil je nog meer tips? Download het gratis e-book ‘Laat stress geen burn-out worden’.

 

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief ÉN

Ontvang 4 weken lang 14 tips voor stresspreventie en

het ebook "laat stress geen burn-out worden"

Je bent ingeschreven!