Als je een vakantie hebt gepland, wat ga jij doen? Thuisblijven of naar een vakantieadres gaan? Hoe uitgerust voel je je op je eerste vakantiedag?

Veel mensen hebben de eerste dagen van hun vakantie nodig om bij te tanken. Voelen zich vermoeid en willen het liefste slapen en niets doen.

Anderen genieten iedere dag van de buitenlucht en de mooie uitstapjes.

Een ieder beleeft de vrije periode op zijn/haar wijze: energiek, vermoeiend, zin om iets te doen, liever lui zijn.

Ga je vermoeid met vakantie dan is het erg fijn wanneer je je na de vakantie (weer) energiek voelt. Je hebt zin in de dagelijkse activiteiten.

Helaas lukt het niet iedereen om tijdens de vakantie bij te tanken. De afgelopen periode was te intensief geweest waardoor roofbouw werd gepleegd.

Zie de blog waarin je meer kunt lezen over het rempedaal en gaspedaal.

Hoe kun je weer bijtanken?

Door deze 10 tips iedere dag in te blijven zetten.

  1. Sta rustig op

Neem de tijd om wakker te worden. Rek je een beetje uit en sta daarna pas op.

2. Neem een warme douche en voel het water over je lichaam stromen

Wanneer je je focust op het stromende water geeft dat een ontspannen gevoel. Je gedachten mogen tot rust komen want jij hebt alle aandacht voor het water dat over je lichaam stroomt.

3. Ontbijt aan een gedekte tafel en kauw rustig je eten

Ben je een snelle eter? Iemand die snel, snel, snel een maaltijd naar binnen propt? Of neem jij alle tijd voor je maaltijd?

Door rustig(er) en met aandacht te eten kunnen spijsverteringssappen veel beter hun werk doen. Voedingsstoffen worden veel beter door het lichaam opgenomen.

4. Eet vooral verse groenten en fruit. Drink voldoende water

Voeding is voor lichaam en geest belangrijk.

  •          maak verse maaltijden i.p.v. uit zakjes en pakjes iets te bereiden. Bij stressklachten heb je veel extra vitamines en mineralen nodig
  •          drink zo min mogelijk koffie. Koffie activeert de sympaticus of ook wel met een metafoor  ‘gaspedaal’ (meer uitleg over gas- en rempedaal) genoemd
  •          drink voldoende water. Water voert afvalstoffen af. Onder stress produceert het lichaam namelijk meer afvalstoffen.
  •          vermijd zoveel mogelijk het gebruik van suiker en suikerhoudende producten

5. Geef heel bewust aandacht aan de LEUKE activiteiten

Om het ‘rempedaal’ te activeren zijn rustgevende en energiegevende momenten nodig. Vooral activiteiten waar je zin in hebt werken positief voor de parasympaticus (rempedaal). Momenten om bij te tanken.

6. Plan lummeldagen in

Vakantie nodigt uit om veel te gaan ondernemen. Een stad bekijken, uit eten gaan, fietsen, wandelen, vul maar in. Ben jij iemand die altijd maar actief wil zijn? Lummeldagen inplannen is een andere vorm van actief zijn. Je kunt zeggen ‘Ik ben nu aan het lummelen en actief bezig om mijn ‘rempedaal’ te laten werken. 😉

7. Wandel met aandacht.

Hoe is je tempo? Wat hoor je? Wat zie je? Door hier op te focussen ga je al rustiger lopen

8. Luister muziek die je rustig maakt of geniet van stilte

Hoeft echt niet de hele dag. Lekker tussendoor swingen kan ook heerlijk zijn. Het gaat om de afwisseling en niet de hele dag in contact zijn met druk, druk, druk

9. Neem de tijd voor een gezellig gesprek

Mensen hebben nogal eens de neiging om vooral te vertellen wat allemaal niet goed gaat. Ben je te moe voor zo’n gesprek, hou het kort. Probeer zoveel mogelijk dit soort negatieve gesprekken te ontwijken. Geef ook aan dat je behoefte hebt aan een ontspannen gesprek, een gezellig gesprek, een gesprek over koetjes en kalfjes.

10. Als je ’s avonds voelt dat de slaap opkomt, geef daar aan toe en ga naar bed

Bij (over)vermoeidheid kun je het beste iedere avond op tijd naar bed gaan. Slapen heeft alle aandacht nodig. Probeer uit te slapen. Sta rustig op en zo ben je weer bij punt 1

 

Waarom iedere dag aandacht voor deze 10 tips?

Tijdens de eerste dagen van de vakantie merken de meeste mensen pas hoe moe ze zijn.
Deze vermoeidheid wordt gezien als ‘normaal’ omdat er een periode van hard werken aan vooraf is gegaan.

Meerdere dagen nodig hebben om bij te tanken betekent dat je te lang roofbouw gepleegd hebt.
Inspanning is helemaal niet slecht. Het wordt een ander verhaal wanneer je meerdere weken veel inspanning hebt geleverd en amper aan ontspanning bent toegekomen.

Deze 10 tips zijn voor jou om de dag bewust in te gaan en momenten te kiezen voor herstel.

 

 

 Een hele fijne vakantie gewenst!      

TIP:

Heb je na je vakantie het gevoel dat je nog meer tijd nodig hebt om bij te tanken?
Dat kan betekenen dat je te lang stressgerelateerde klachten bent gaan opbouwen.
Een persoonlijk gesprek kan je meer inzicht geven in verder herstel.

Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek                   Contact                                                                                    

Schrijf je in voor de nieuwsbrief ÉN

Ontvang 4 weken lang 14 tips voor stresspreventie en

het ebook "laat stress geen burn-out worden"

Je bent ingeschreven!